Statsborgerskab er ikke en præmie

Af folketingskandidat, Peter Hvelplund

Det er en besynderlig og bekymrende tendens der er kommet de seneste år, hvor man hele tiden strammer kravene til statsborgerskab.

Før sommerferien kom seneste stramning og nu foreslår K og DF, bakket op af Socialdemokraternes indfødsretordfører, Astrid Krag, at det skal være et krav at nye statsborgere skal give hånd til den nyopfundne ceremoni, hvor de skal tildeles statsborgerskab!

Vi kunne ved samme anledning vel stille krav om at de skal stå på hovedet, synge ”Slabadubadelle, jeg elsker frikadelle” og sluttelig æde en skovsnegl.

Der har bredt sig en opfattelse af at et statsborgerskab er en slags præmie man kan få for eksemplarisk opførsel alt efter den herskende tendens og menneskesyn hos statsmagten. Men et statsborgerskab er en grundlæggende borgerrettighed hvis du opholder dig permanent og lovligt i et land. F.eks. retten til at kunne stemme til et folketingsvalg, få et pas osv.

Det er klart at der skal være en tilknytning mellem borger og stat, samt et ønske fra borgeren om et statsborgerskab, men det er der også hvis du f.eks. er født og opvokset i Danmark. Det kan også være rimeligt med et krav om at man skal kunne gøre sig forståelig på dansk – altså gennemføre en almindelig samtale.

Nogen argumenterer med at det handler om respekt. Man skal respektere danske værdier.

Jeg vil godt fortælle en lille historie om respekt.

Jeg har en god ven, som har fungeret som praktiserende læge i Danmark i over 30 år. Hun har bevaret sit statsborgerskab i sit oprindelige hjemland, men vil gerne være dansk statsborger, bl.a. så hun kan stemme til et dansk folketingsvalg. Hun har været hele møllen igennem, danskprøve, danskhedstest osv. Skulle det så være et udtryk for respekt at sige til hende: ”Du har gennemført ansøgningsproceduren, med skiftende stramninger, du har arbejdet i 30 år som praktiserende læge hvor du har ordnet vores fodvorter, haft fingeren oppe i røven på os for at tjekke vores prostata og vaccineret vores børn, men hvis du ikke giver hånd…..Beklager, du respekterer ikke danske værdier og er ikke værdig til statsborgerskab”.

Skulle det være udtryk for respekt?

Jeg finder det tværtimod respektløst?

Demokrati handler om inklusion. Det handler om empati og evnen til at kunne sætte sig ind i andres situation. Det handler om at beskytte mindretal og give dem samme rettigheder som man selv har.
Statsborgerskab handler om demokrati. Ikke om en præmie for veludført disciplinering.